Door Dirk & Floortje

Hoe hou je jezelf in goede gezondheid? Vijf tips!

Posted by on aug 2, 2014 in Dieet & Gezondheid |

Een goede gezondheid is wat we mekaar toewensen bij tal van gelegenheden. Maar soms lijkt het alsof we zelf niet echt controle hebben over hoe gezond ons lichaam is. We kiezen onze genen nu eenmaal niet zelf en bepaalde factoren die ons ongezond kunnen maken hebben we zelf niet altijd in de hand. Maar om nu te zeggen dat een gezond lichaam enkel van toeval afhangt gaat? Dat is natuurlijk ook niet helemaal waar. We kunnen wel degelijk zelf veel doen om dit in de hand te werken.

Daarom hebben we vijf tips verzameld die volgens gezondheidswetenschappers een goede basis vormen voor een gezond bestaan en het voorkomen van allerlei ziektes en aandoeningen. Lees verder en kijk hoeveel jij er al in de praktijk brengt en waar je misschien nog aan moet werken.

  1. Eet een gezond ontbijt

Een gezond ontbijt is de hoeksteen van een goed dieet. Een evenwichtig ontbijt bevat volkoren graanproducten, hoogwaardige proteïnes en de nodige vitamines uit vers fruit. De energie die je daarmee opdoet helpt je door de ochtend zonder dat je daarvoor veel suikers of cafeïne nodig hebt.

gezond ontbijt

  1. Drink voldoende water

Eigenlijk zou je op een dag minstens anderhalve liter water moeten drinken. Water is essentieel voor alle leven op aarde dus zeker ook voor de mens, wiens lichaam uit 60% water bestaat. In ons lichaam zorgt het voor een goede spijsvertering, absorptie van voedingsstoffen, het doorgeven van elektrische stromen die onze zenuwen en spieren controleren en een goede circulatie van alle voedingsstoffen. Water helpt ons lichaam bovendien afvalstoffen kwijt te raken en zo zichzelf te zuiveren.

Water is nodig

  1. Zorg voor voldoende mineralen en vitamines in je dieet

Mineralen zijn net als vitamines van essentieel belang voor een goede werking van onze organen en de opbouw en herstel ervan. Door evenwichtig te eten zorg je ervoor dat je voldoende mineralen en vitamines van alle types binnenkrijgt. Hiervoor is het belangrijk voldoende verscheidenheid in je dieet aan te brengen en veel verse groenten, fruit, zuivelproducten, volkoren graanproducten en noten te eten. Slaag je hier niet in? Dan kan je ook voor een supplement kiezen zoals vitaminepillen. Wetenschappers zijn er echter lang niet zeker van dat deze kunstmatige vitamines even heilzaam voor je zijn als hun natuurlijke varianten.

]pillen slikken

  1. Spendeer minstens 30 minuten per dag buiten

Zonlicht is nog zoiets waar zowat alle levende wezens behoefte aan hebben, een aantal notoire uitzonderingen daargelaten dan. Wij als mensen hebben het nodig om ons lichaam voldoende vitamine D te laten aanmaken. Vitamine D kan je uit zo goed als geen enkele andere bron halen dan door blootstelling aan zonlicht en Uv-straling en een tekort aan vitamine-D wordt met tal van mentale en fysieke gezondheidsproblemen in verband gebracht.

zonlicht is goed voor je

  1. Beoefen een fysieke activiteit

Als je dan toch buiten iets wil gaan doen om je nodige dosis zonnestraling op te doen (en ja zelfs op bewolkte dagen is er Uv-straling in de lucht!) waarom zou je dit dan niet combineren met een stevige wandeling of fietstochtje. 30 minuten per dag een matig inspannende fysieke activiteit beoefenen brengt het risico op tal van ziektes zoals hart- en vaatziekten, slechte cholesterolwaardes, stress, burn-out en overgewicht gevoelig terug.

Lekker op de fiets door de natuur